Toužíte po tom vyšvihnout texty třeba jako J. K. Rowlingová nebo Stephen King? Nechte mě hádat. Představa naprosto fantastická. Připoutat publikum –– Podmanit svět –– Stát se legendou. Ale zpátky nohama na zem.
Sama autorka Harryho Pottera, J. K. Rowlingová, si prošla trnitou cestou. Zprvu její rukopis odmítlo 12 nakladatelství. Později se ta samá kniha stala jednou z nejpopulárnějších na světě se 450 miliony prodanými výtisky.
Ani Stephen King to neměl jednoduché. V době, kdy psal jeho slavnou Carrie, podlehl sebekritice. Rukopis vyhodil a nechtěl pokračovat v psaní. Jeho manželka zmačkaný rukopis našla a trvala na dokončení. Rukopis byl nakonec odmítnut 30 nakladatelstvími, než se stal světovým bestsellerem s 350 miliony prodanými výtisky.
Psaní článků, a vlastně jakéhokoli textu, je řemeslo. Často navíc subjektivně vnímané. Napíšete text. Nejste s ním úplně spokojení. Ale lidé kolem vás ho nakonec milují. A naopak.
Rád vyprávím historku ze života. Na vysoké jsem jako mladý básník dostal příležitost přednést pár veršů na koncertě přátel. Nějak mi nedošlo, že dělají rockovou hudbu. A tak jsem byl hozen do jámy lvové. Velké pódium. Já v jeho centru. A přede mnou asi 50 drsných rockerů čekajících na jemnou poezii. Nebudu vám lhát. Podlamovala se mi kolena. Zvládnul jsem to. Ale věhlasný úspěch jsem neměl. Zatímco na literárních večerech jsem t.č. sklízel ovace.
Vraťme se nyní zpátky k jádru tématu. V následujících krocích vám jednotlivě popíšu kroky k úspěšnému článku. Takovému, který milují nejen čtenáři, ale také internetové vyhledávače typu Google a Seznam. Vycházím při tom z mých dlouholetých zkušeností z výdělečných blogů s výkonnými články.
1) Pište obsah dobrý jako alkohol
Představte si gurmána se sklenkou dobrého koňaku. Stejně tak čtenář si může s potěšením vychutnávat váš text. Postupně odhalovat jeho hloubku. Těšit se na další ochutnání. A co k takovému textu patří?
- Jemná vyváženost: Výborná whisky potřebuje správný poměr chutí. Stejně tak text má být vyvážený. Správnou kombinací faktů, emocí a osobitého stylu.
- Rozvíjející se příběh: Dobré víno potřebuje postupně dozrávat. Stejně tak text potřebuje postupný rozvoj. Rychlý skok k pointě může odradit. Přílišné prodlužování unavit.
- Nezapomenutelná dochuť: Nejlepší texty zanechávají ve čtenáři příjemný pocit po dočtení. Ten může podpořit používání metafor, originálních myšlenek či zajímavých dat.
2) Vyberte vhodné téma
Bez tématu nemůže vzniknout článek. Výzvou je najít zajímavé, a zároveň relevantní téma. V souvislosti s tím, co čtenář skutečně potřebuje. Může jít, mimo jiné, o řešení konkrétního problému, návod či odpověď na otázku.
Stejně tak důležité je stanovit si cíl článku. Má být čistě informativní nebo zábavný? Možná má poskytnout argumenty nebo vznést kritiku. To vše byste měli zvážit před samotným psaním.
Ve výběru tématu vám pomůže analýza klíčových slov, kterou se podrobněji zabývám v článku o psaní úspěšného blogu. Jejím prostřednictvím zjistíte, jaká témata jsou ze strany čtenářů vyhledávaná. Respektive, o čem máte psát.
Důkladná analýza klíčových slov je důležitým krokem pro přivedení čtenářů k vašemu článku a zvýšení návštěvnosti.
3) Prozkoumejte zdroje (rešerše)
Rešerši si nepředstavujte tak, že strávíte hodiny studiem knížek. Hlavním účelem rešerše je proces objevování a podpory myšlenek. Jinými slovy vám pomáhá najít inspiraci (myšlenky) pro článek a argumentační oporu.
Rešerše zajišťuje dostatek zdrojů k napsání toho, co chcete čtenářům skutečně sdělit. Navíc slouží jako zmiňovaná podpora v oblasti argumentů. Obvykle formou odkazů, obrázků, citátů nebo příkladů.
Kvalitní rešerše pomáhá v tom, že:
- zvyšuje vaší důvěryhodnost u čtenáře,
- zrychluje psaní článku díky zmapovaným myšlenkám,
- podporuje budoucí nápady na další obsah.
Díky rešerši tedy poskytnete čtenářům ty nejlepší informace o tématu. Nevyplatí se příliš dlouho otálet. Naopak, vhodné je začít co nejdříve.
4) Poznejte cílové publikum
Každý z nás má svůj styl psaní. Právě ten by měl být přizpůsoben publiku, ke kterému píšete. Představte si to takhle… Lidé hledající obsah k pletení ponožek asi nebudou číst text, který je plný odborných výrazů a přehnané formálnosti. Na druhou stranu, akademici hledající odborný text asi budou překvapeni, když text nabídne hovorovou řeč, vtipné pasáže, a dokonce občasné vulgarismy.
V souhrnu: Vždy musíte vědět, pro koho píšete a tomu plně přizpůsobit text.
5) Nastavte správný tón (Tone of Voice)
Tón článku, nebo-li to, jakou formou váš text promlouvá ke čtenářům, je zásadní. Ovlivňuje to, jak obsah působí na čtenáře a zda si ho (ne)zamilují. Pomáhá budovat důvěru a zvyšuje zapojení čtenářů. Prvním krokem je poznat cílové publikum (viz předchozí kapitola). Dále se zaměřte na tyto kroky:
- Používejte jednotný styl psaní: Stanovte si pravidla pro gramatiku, interpunkci a slovní zásobu. Chcete používat hovorové výrazy? Odborné termíny? Emotikony? Tykat nebo vykat? Jednotný styl zvyšuje profesionalitu a usnadňuje čtení.
- Buďte autentičtí: Čtenáři ocení, když si mohou za textem představit konkrétní osobu. Nebojte se projevit emoce, názory a osobní zkušenosti. Autenticita zvyšuje důvěryhodnost. Vytváří silnější spojení s publikem.
- Sbírejte zpětnou vazbu: Aktivně vyhledávejte názory čtenářů na obsah a tón. Komentáře, e-maily a další zdroje mohou sloužit jako skvělý „průzkum veřejného mínění“. Na jejich základě zjistíte, co funguje a co je naopak vhodné upravit. Tón pak můžete přizpůsobovat.
6) Myslete na to, že čtenář nejprve skenuje
Ano, typický čtenář v dnešním online světě nejprve skenuje obsah. Rychle „proletí“ nadpisy, podnadpisy, odrážky a zvýrazněné části textu. Na základě toho zjišťuje, zda se vašemu článku chce vůbec věnovat.
- Dbejte na strukturu: Používejte jasné nadpisy, krátké odstavce a vizuálně atraktivní prvky. Třeba tučné písmo, kurzívu, seznamy a další.
- Zvýrazněte důležité informace: Dejte čtenáři vodítka, díky kterým se v textu lépe zorientuje. Důležité myšlenky mají být zvýrazněné.
- Pište stručně: Zkracujte a vyhněte se „květnatému“ rozepisování.
- Testujte čitelnost: Před publikací si text procházejte očima běžného čtenáře. Jak na vás působí?
Všechny kroky vám pomohou v tom, abyste měli text lépe skenovatelný.
7) Dbejte na titulek
Titulek je první věc, kterou čtenář vidí. Zároveň rozhodující faktor, zda bude pokračovat ve čtení. Kvalitní titulek by měl být stručný, poutavý a výstižný. Právě s tím skvěle pomáhá pravidlo 4U.
Pravidlo 4U je osvědčená technika profíků na tvorbu poutavých nadpisů, které dokážou okamžitě zaujmout čtenáře. Nadpis by podle tohoto pravidla měl být:
- Urgentní (vyvolávat pocit naléhavosti)
- Užitečný (nabízet konkrétní hodnotu)
- Unikátní (být originální a odlišit se)
- Ultra-specifický (konkrétní a jasně sdělující, o čem článek je).
Při psaní nadpisů blogu je důležité spojit tyto prvky. Například místo obecného nadpisu: „Tipy na zdravý životní styl“ lze napsat: „7 rychlých tipů na zdravý životní styl, které můžete vyzkoušet už dnes“. Nadpis je specifický, nabízí konkrétní hodnotu a díky slovu „dnes“ vyvolává pocit naléhavosti.
Pamatujte, že dobře zvolený titulek je výkladní skříní vašeho článku. Musí být natolik atraktivní a „vyšperkovaný“, aby přiměl čtenáře zastavit se a číst.
8) Pište to hlavní na úvod (obrácená pyramida)
Takzvaná obrácená pyramida je forma struktury článku. Nejdůležitější informace jsou psány jako první. Typicky: kdo, co, kdy, kde a proč. Teprve potom následují doplňující informace a ty méně podstatné.
Obrácená pyramida skvěle působí v online prostředí. Mimo jiné při psaní blogových článků. Čtenáři tam obvykle nečtou moc pozorně. Mají menší trpělivost. Rolují – hlavně ve chvíli, kdy očekávají zajímavý obsah.

Použití obrácené pyramidy pomáhá tím, že:
- Zlepšuje porozumění: Čtenáři rychle porozumí článku v jeho obecnosti. To usnadňuje chápání dílčích podrobností.
- Šetří čas čtenářům: Hned v úvodu čtenáři pochopí hlavní pointu článku. Nemusí tak trávit spoustu času čtením.
- Podporuje další čtení: Hlavní bod na začátku zaujme publikum a snadněji ho vtáhne do podrobností, které následují.
9) Využijte první odstavec jako „otvírák“ (perex)
První odstavec, anebo také perex, je klíčovým prvkem textu, který má za úkol zaujmout čtenáře. Většinou je graficky odlišený, výrazný a shrnuje nejdůležitější body článku. Je pomyslným „otvírákem“. Má motivovat čtenáře k další akci (typicky pokračování ve čtení).
Znáte nějaká zajímavá data nebo statistiky? Nebo víte něco šokujícího k tématu, co velká část veřejnosti neví? Můžete to použít v perexu. Chytnete pozornost čtenáře a pojistíte si, že bude pravděpodobně číst dál.
Sám o sobě má perex představovat nezávislý odstavec článku. Tedy jeho odstranění by nikterak nemělo narušit strukturu textu a jeho logiku.
10) Cvičte umění zkracovat: méně je více
Doba je uspěchaná. Velká část čtenářů nemá čas na zbytečně rozvláčný obsah. Každé slovo by mělo mít svůj účel. Přinášet hodnotu. Zbytečné opakování, dlouhé věty a výplňové fráze mohou čtenáře odradit. Na co se tedy zaměřit?
- Jasnost a údernost: Každá věta má být srozumitelná na první přečtení. Každá myšlenka má být formulovaná stručně a výstižně.
- Text bez balastu: Zbavte se výplňových slov a klišé, nadbytečných přídavných jmen a omílání stejných informací různými slovy.
- Čtěte a zkracujte: Po napsání textu si ho několikrát přečtěte. Zkracujte, zkracujte, zkracujte. Lze větu napsat ještě více jednoduše? Udělejte to!
Zkracování dělá divy. To, co napíšete ve třech větách, lze často sdělit ve stručné větě. Více si toho všímejte a pilujte tuto praktickou dovednost. Ve zkracování vám ostatně pomůže i moje další doporučení.
11) Zkuste číst nahlas. Nebo šeptat
Čtení nahlas pomáhá odhalit nedostatky textu v jeho plynulosti, rytmu a srozumitelnosti. Snáze rozpoznáte těžkopádné formulace, opakování a nesrozumitelná sdělení. Pokud vám text při čtení nahlas nezní přirozeně, pravděpodobně tak bude působit i na čtenáře. A naopak.
Šeptání je další pomůckou. Pomáhá zjistit, které části textu jsou skutečně důležité. Představte si dva školáky, jak si v průběhu přednášky potřebují něco „důležitého“ sdělit a šeptají při tom. Šeptání člověka zákonitě nutí ke zhuštění informací na to nejdůležitější. Pokud text/odstavec nemůžete jednoduše zašeptat, pravděpodobně je příliš komplikovaný.
12) Využijte výzvu k akci (CTA)
Výzva k akci je, zjednodušeně řečeno, krátká fráze, která vyzve čtenáře k okamžitému jednání. V kontextu webu jsou to nejčastěji klikatelné texty, obrázky nebo tlačítka. Ty vybízejí čtenáře ke konkrétnímu kroku.
Mezi běžné příklady výzev k akci patří: stahování souborů, nákup produktů, přihlášení k odběru služby, přihlášení ke členství, kontaktování autora nebo týmu a další.
CTA v podstatě sděluje čtenářům článku, co po nich chcete. Například: obsah článku popisuje vaše služby – úlohou výzvy k akci je tedy přimět návštěvníky ke kliknutí na tlačítko kontaktování.
Přesvědčivé výzvy k akci mohou zajistit vyšší prodeje, více sledujících, realizovaných služeb a podobně.
Už víte, jak napsat článek, který zaujme? Mám pro vás bonusový tip
Nebojte se toho! Je to jako s jízdou autem. Můžete o tom mluvit, ale dokud pravidelně neřídíte, dobrý řidič se z vás nestane. Stejně tak, pokud pravidelně nepíšete, dobrý tvůrce obsahu se z vás také nestane.
Společným jmenovatelem neúspěchu je strach. Často vás paralyzuje a odradí od podnikání konkrétních kroků. Jestli můžu něco doporučit: Nebojte se toho! Pište, pište a pište! Jedině tak se můžete zdokonalovat a psát stále lepší texty. Držím vám palce!
Je článek užitečný?
Napsat komentář